Hoe maak je onderscheid tussen hoofd- en bijzaken?

Door: Leo Bisschop 16-4-2020

Categorie├źn
:
Blog,

Het onderscheiden van hoofd- en bijzaken

Werknemers krijgen tegenwoordig bergen informatie te verwerken. Door de opkomst van internet en de nieuwe communicatietools om kennis eenvoudig te delen heeft de verwerking van informatie de laatste jaren een exponentiële groei meegemaakt. Hoe kunnen uw werknemers hier het beste mee omgaan? Hoe onderscheiden zij hoofd- en bijzaken van elkaar om toch efficiënt te blijven werken?

In dit artikel leggen we uit wat u als leidinggevende kunt doen om uw werknemers bij dit vraagstuk te helpen. U verwacht een bepaalde betrokkenheid van uw werknemers waarin zij zichzelf blijven ontwikkelen door het lezen van nieuwsbrieven, bezoeken van congressen, deelnemen aan workshops, etc. Maar hoe zorgt u ervoor dat uw werknemers de juiste balans hierin vinden?

Probleem van informatieverwerking

Al die informatie ‘schreeuwt’ om aandacht en vraagt om reactie. U moet overal kennis van nemen en mag niks missen. Want stelt u zich voor dat u iets belangrijks of urgents over het hoofd ziet. Dan heeft u een probleem.

Veel mensen raken hierdoor het overzicht al gauw kwijt. Het lukt ze opeens niet meer de juiste zaken aan elkaar te koppelen en tot de kern van de zaak te komen. Ze zijn meer bezig met reageren, dan met doordacht handelen.

Al die informatie wordt vaak niet efficiënt genoeg verwerkt. Hierdoor kan het zijn dat uw werknemers niet meer de juiste beslissingen nemen. Het komt erop neer dat zij niet goed in staat zijn om hoofdzaken van bijzaken te onderscheiden. Ze hebben moeite met ‘schakelen’.

Hoe leer u uw werknemers hoofd- en bijzaken te onderscheiden?

Realiseer u dat iedere werknemer anders is. De een heeft het van nature meer in zich heeft hoofd- en bijzaken te onderscheiden dan de ander. Een belangrijke eigenschap hierin is om overzicht te houden over alle informatie die op je afkomt.

Leer uw medewerkers allereerst om prioriteiten te stellen. Doe dat in het begin desnoods een keer samen, of laat hem of haar met iemand werken die hier goed in is. Het is met name belangrijk dat uw werknemers onderscheid leren maken in:

  1. Belangrijke- en minder belangrijke zaken
  2. Dringende en minder dringende zaken

Daarnaast is het vervolgens de kunst deze zaken op een goede manier af te handelen:

Hoe helpt u uw werknemers op een concrete manier?

Overige tips

 

Heeft u meer advies nodig om uw werknemers te kunnen helpen met prioriteiten stellen? Neem dan contact met ons op.

Contact